PENTINGNYA SOLAT BERJAMAAH

Sesungguhnya solat itu kedudukannya agung di dalam agama ini (Islam). Ia merupakan tiang penegak agama ini. Ia adalah amalan pertama sekali yang akan dihisab pada Hari Akhirat. Betapa penting dan tingginya kedudukan solat di dalam Islam, maka ia termasuk dalam wasiat Rasulullah s.a.w. pada ketika Baginda dalam kedaan sakaratul maut, Rasulullah s.a.w. bersabda: “ solat, solat dan hamba-hamba yang kamu miliki ”. Semoga selawat yang paling utama dan salam yang paling sempurna sentiasa dilimpahkan kepada Baginda.
            Jika perkara itu diketahui maka tidak akan dijumpai di dalam Islam perkara yang dapat membawa kepada perbuatan keji dan dosa. Sesungguhnya perkara itu disebabkan oleh banyak sebab, yang terbesar adalah meninggalkan solat atau kurang memberikan perhatian di dalam menunaikannya.
 Allah s.w.t berfirman:

Bacalah serta Ikutlah (Wahai Muhammad) akan apa Yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan Yang keji dan mungkar; dan Sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa Yang kamu kerjakan. (Surah Al-Ankabut: 45)
Rasulullah s.a.w. telah menyebutkan kepada kita ubat untuk seluruh dosa dan perbuatan yang menyimpang. Dan berapa banyak perkara itu berlaku ditengah-tengah kehidupan kita, kecuali orang yang dirahmati Allah s.w.t. wahai insane yang merasa dirinya berdosa… dengarlah!!!
Baginda s.a.w. telah bersabda:
“Bagaimanakah pendapat kamu, seandainya ada sebuah sungai yang mengalir didepan pintu salah seorang dikalangan kamu, dia mandi padanya setiap hari lima kali, adakah masih ada kotoran padanya walau sedikit?” Mereka menjawab “Tidak, wahai Rasulullah.” Rasulullah s.a.w. bersabda: “Itulah perumpamaan solat lima waktu, Allah akan menghapuskan dosa dengannya”.  (H. R. Muslim)
Saya memohon kepada Allah Yang Maha Agung, Rabb Pemilik Arasy yang mulia, semoga Allah berkenan memberikan hidayah dan kekuatan beramal kepada kita semua pada jalan-NYA yang lurus.

Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM / MPP)
# Siapalah aku disisi-MU, muhasabah untuk diriku ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan